Heb je er wel is over nagedacht wat er allemaal komt kijken bij een webshop? Aangezien webshops enorm aan het groeien zijn de afgelopen jaren leek het ons leuk om een artikel te schrijven over alles wat komt kijken bij een webshop. Voor webshops hebben namelijk te maken met voorraad, marketing, artikelen, retouren enz. En daarbij komt natuurlijk de belangrijkste in het spel: de klant. De klant is namelijk alles waar het om draait. En om die klant zo goed mogelijk te bedienen komen er heel wat aspecten kijken bij het runnen van een webshop. In dit artikelen belichten we een aantal van dit soort punten.

Een magazijn

Veel webshops hebben een eigen magazijn. Dit hoeft niet per se aangezien er ook webshops zijn die hun magazijn uitbesteden en daardoor alleen maar een kantoor nodig hebben. Maar wanneer er wel een eigen magazijn aanwezig is dan kom daar veel bij kijken. Een magazijn brengt namelijk allerlei aspecten met zich mee waar je goed over na moet denken. Wanneer worden je pakketjes opgehaald om vervolgens geleverd te worden? Heb je een afvalcontainer die regelmatig wordt opgehaald? Het zijn allemaal belangrijke dingen waarmee je rekening moet houden. Wanneer je een magazijn runt heb je ook vaak te maken met pakketjes die retour worden gestuurd. Wie pakt dit op en zorgt ervoor dat de producten gecontroleerd worden en vervolgens weer terug de voorraad in kunnen? Het regelen van de inkoop is ook erg belangrijk zodat je op tijd kan leveren bij je klanten.

(Online) marketing

Bij een webshop wil je natuurlijk zoveel mogelijk verkopen. Dit betekend dat je webshop online gevonden moet worden. Hoe pak je dit aan? Online marketing is een term die gebruikt wordt voor de gehele marketing op online gebied. Het is belangrijk dat bijvoorbeeld jouw producten online via zoekmachines gevonden worden. Hiervoor kan je SEO en SEA inzetten (zoekmachine optimalisatie en zoekmachine advertenties). Daarnaast kan je ook gebruik maken van social media. Vooral als je producten verkoopt aan de jongere generatie. Hierbij is het belangrijk dat je actief bent op social meida. Ook kan je advertenties maken via social media die ervoor zorgen dat je meer en meer mensen naar je webshop trekt. Vervolgens is het belangrijk dat deze bezoekers ook overgaan tot aankoop. Dit kan optimaliseren door te kijken waarom men wel of niet koopt op jouw website. Het is daarbij ook belangrijk dat je kijkt naar de mening van bezoekers.