Je bent helemaal zeker van jouw zaak en hebt ervoor gekozen om een eigen winkel te beginnen. Gefeliciteerd! Weet je wel welke stappen je vervolgens moet ondernemen? Lees erover in dit blog!

Stap 1: Ondernemingsplan schrijven

Een ondernemingsplan is onmisbaar bij het beginnen van een eigen bedrijf. Hier in staan namelijk de rode draden van jouw onderneming. Op het internet zijn er verschillende handleidingen geschreven over hoe je er een kunt maken. Het is erg handig om een ondernemingsplan te hebben, dit kan namelijk als richtlijn dienen bij jouw onderneming.

In het kort komen de volgende onderdelen terug in een ondernemersplan:

  • Analyse van de kansen en risico’s in jouw markt
  • Wie is de doelgroep en hoe ga je deze bereiken
  • Wat zijn jouw kwaliteiten, wat maakt jou uniek

Deze punten vormen de basis van jouw strategie. Behalve onderzoek naar jouw doelgroep, is het ook belangrijk om onderzoek te doen naar de markt waarin jij jezelf gaat introduceren. Is deze markt verzadigd? Hoe ga jij jezelf onderscheiden van de concurrenten (dit komt ook terug in punt 3)? Wat zijn ontwikkelingen in de markt?

Stap 2: KvK

Het maakt niet uit wat voor soort winkel je begint, of dit nou een webwinkel is of een prachtig winkelpand in Breda gaat huren, je zal jezelf moeten inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Hier kom je dan in het handelsregister te staan en wordt jouw naam automatisch doorgegeven aan de Belastingdienst.

Stap 3: Oriënteren op leveranciers en pakketdiensten

Je weet welke producten je wilt gaan aanbieden, nu is het ook nog belangrijk dat jij als bedrijf de beste leveranciers vind. Schroom niet om met veel verschillende leveranciers in gesprek te gaan, dit verbreed juist alleen maar jouw blik van de mogelijkheden. Kijk hierbij ook goed naar het voorraadbeheer.

Behalve leveranciers is het ook wijs om alvast in gesprek te gaan met pakketdiensten. Je wilt natuurlijk altijd een goedkoop pakket versturen. Of beter gezegd, voor de laagste prijs. Dit kan goed bij Boekuwzending.nl. Neem eens een kijkje en raak geïnspireerd!

Stap 4: administratie en algemene voorwaarden

Het is natuurlijk verplicht om als ondernemer de boekhouding bij te houden. Op het internet zijn veel verschillende manieren te vinden om een goede boekhouding op te zetten. Lees je in en begin!

Ook moet je gaan nadenken over algemene voorwaarden. Wanneer iemand een product bij jou koopt en hier niet tevreden mee is of er is iets anders aan de hand, kan je hiernaartoe terug refereren. Dit maakt duidelijk wie in zijn recht staat en welke plichten jij of de afnemer van jouw product heeft.

Hopelijk hebben deze tips jou op weg geholpen! Veel succes met het beginnen van jouw eigen onderneming en tot snel!